מה הן בעצם טיסות זולות?
חברות התעופה במחיר נמוך הן חברות אשר מחיריהן נמוכים מאוד בהשוואה לחברות התעופה הרגילות המוכרות. המחיר הזול מתאפשר על ידי היעדר שירות ותוספות לנוסע. שיטת הטיסות הזולות החלה בארצות הברית על ידי חברות מקומיות שטסו טיסות פנים בתוך היבשת, לאחר מכן החלו להופיע חברות תעופה נוספות באירופה וכיום תעשייה זו משגשגת בעולם כולו. לעיתים חברות התעופה הזולות מוכרות חלק מהכרטיסים במחירים סמליים, או אפילו בחינם (כאשר על הנוסע לשלם רק את מיסי הנמל) אך בדרך כלל הן מחייבות את הנוסע במחיר העלות או אף מעבר. גם חברות התעופה הרגילות מציעות כיום דילים ומבצעים שונים אשר לעיתים יכולים להשתלם אף יותר.
רבים שואלים כיצד חברה מסוימת מצליחה למכור כרטיסים במחירי עלות בעוד חברת התעופה המתחרה אינה מסוגלת לספק את אותם מחירים לצרכן ועדיין שתיהן מצליחות להרוויח, התשובה לכך טמונה במספר גורמים. בטבלה זו פירטנו את ההבדלים בין חברות התעופה הזולות ובין חברות התעופה הרגילות:
חברות זולות Low Cost |
חברות תעופה רגילות |
---|
מחלקת נוסעים בלבד |
מספר מחלקות כולל נוסעים, עסקים ומחלקה ראשונה |
רק דגם יחיד של מטוס |
מספר דגמים רב אשר מעלה את הוצאות התחזוק |
כרטיסים ללא החזר או שינוי |
שינוי מועד או החזר כספי בהתאם לכרטיס |
טיסות לשדות תעופה משניים |
טיסות לשדות תעופה מרכזיים ועסוקים |
טיסות למרחקים קצרים |
טיסות ליעדים קצרים ורחוקים |
טיסות מוזלות בהפרש ניכרים |
מחירים רגילים ומבצעים מידי פעם |
מכירת כרטיסי טיסה באינטרנט או בטלפון וללא סוכן |
מכירת כרטיסי טיסה ע"י סוכן, טלפון או אינטרנט |
שירותים נוספים בתשלום |
שירותים נוספים (טלוויזיה, ארוחות וכו') כלול במחיר |
טיסות זולות – מאז ועד היום
בין חברות התעופה הראשונות שהפעילו בהצלחה את שיטת טיסות זולות היו פסיפיק סאות'ווסט (1949) וסאות'ווסט איירליינס, שהחלה לטוס ב-1971, ומאז נשארה רווחית כמעט כל שנה. לאחר ששוק חברות התעופה החל להיפתח, עברה השיטה גם לאירופה, שם ישנן חברת ריאנאייר האירית איזיג'ט הבריטית, אייר ברלין, ג'רמנווינגס ועוד מספר חברות אחרות, קטנות יותר. חברת ריאנאייר, אגב, היא חברת התעופה הגדולה ביותר בטיסות פנים אירופיות כיום וממלא תפקיד משמעותי בתחום התעופה.
חברות התעופה הזולות מאיימות על מהוות חברות התעופה המסורתיות אשר עקב המבנה העסקי שלהן, אינן יכולות להתחרות ביעילות במחירי הזולים שהחברות הזולות מציעות. רובן המכריע של החברות המסורתיות התאימו את עצמן וקיצצו במחירי הטיסות על מנת להתחרות ביעילות עם חברות התעופה הזולות. חברות התעופה המסורתיות אף ניסו להילחם והקימו חברות תעופה זולות משלהן (BUZZ של KLM ו GO של בריטיש איירווייז), אך ברוב המקרים הן נחלו כשלונות כואבים.
טיסות זולות לאירופה
כיום, מרבית החברות מפעילות קווים פנימיים באותה היבשת או קווים בין – יבשתיים (לדוגמא: טיסות זולות מישראל לאנגליה) וזוכות להצלחה מסחררת, מרבית הנוסעים מעדיפים לשלם פחות כסף ולוותר מעט על הנוחיות אשר החברות הרגילות מציעות במטוסיהן. אף על פי שטיסות ארוכות טווח עדיין אינן פופולאריות החלו מספר חברות להציע כבר היום טיסות טראנס ובראשן - לייקר איירווייז, חברת התעופה הראשונה שהציעה טיסות טרנס- אטלנטיות בין לונדון וניו יורק אך פשטה את הרגל לאחר מספר שנות פעילות.
דוגמא נוספת לטרנד הטיסות טרנס אטלנטיות זולות ניתן לראות עם חברת התעופה הלאומית של אירלנד, אייר לינגוס, אשר קיצצה מאוד את מחיריה על מנת להתחרות בריאנאייר. אייר לינגוס החלה להציע טיסות טרנס-אטלנטיות מבוססות על מודל הטיסות הזולות במחירים מגוחכים והחל ממאה אירו.
רבים טוענים כי מודל הטיסות הזולות לא ממש יצליח בטיסות ארוכות טווח, שם יעדיפו הלקוחות נוחות ושירותים נוספים על מחיר זול ויעדיפו לשלם מחיר גבוה יותר על מנת לקבל נוחיות ופינוקים נוספים אך כבר היום ישנם אחרים הטוענים כי מטוסי העתיד הענקיים יכולים לשנות תחום התעופה ללא היכר ולהציע טיסות זולות לכל יעד בעולם.
בינתיים, נהנים הישראלים רק מטיסות זולות לבריטניה ומצפים בקוצר רוח לעידן החדש בו מחירי הטיסות לכל העולם יהיו זמינים לכל כיס.